Gravid med nr 2

Har ett bra tag känt suget av att skriva igen, det känns som att det har hänt så mycket, och att jag borde ha dokumenterat mer. Samtidigt så springer tiden iväg ändå, utan att jag sitter här och skriver... Men i mitten av augusti blir vi ju en till i familjen <3
 
För de som inte redan visste, så är jag gravid igen, med min bebis nummer 2 (och A's nr 3). Och ja, det har gått ganska långt redan - är i vecka 28 nu! Plussade den 22a december, lite för att jag var tvungen att veta helt säkert inför julmat och ev glögg med alkohol och annat, men egentligen så visste jag ju redan - jag hade ju känt det på mig ett tag, att jag var gravid :)
 
Magen i vecka 26 :)
 
Den här lilla tjejen, som blivit så stor, kommer säkerligen att kännas ännu större efter att hon blivit storasyster <3
 
I graviditeten med Allie dokumenterade jag ju vad som hänt varje vecka och hur jag mådde, nu har jag inte skrivit ner någonting, inte ens för mig själv. Men det jag hela tiden känt är att graviditeten hittills varit i princip som den med Allie, men att jag över lag blivit mindre påverkad av den nu. De skillnader jag kan komma på mest tydligt är:
  • Jag mådde illa i en och en halv vecka istället för tre, fyra dagar den här gången, dock så var det inte lika illa varje dag som sist. Det pågick runt vecka 8-9 i graviditeten igen och även nu var det på eftermiddag/kväll, till skillnad från var de flesta brukar säga/känna. Det sköna den här gången var att vecka 8-9 var under julledigheten, så jag behövde aldrig sitta och må illa på jobbet.
  • Jag har moderkakan i framvägg nu, det hade jag inte sist. Det resulterar i vad jag tycker är en "kantigare" form på magen plus att jag inte tycker att sprakarna har känts lika tydligt från början (började dock känna i vecka 18 både nu och med Allie).
  • Har en punkt snett ovanför naveln som ibland gör lite ont, som att bebisen trycker ut en fot eller nånting just där. Lite konstigt att det alltid är på samma ställe - ska fråga om det på MVC nästa gång.
  • Jag kan bli riktigt anfådd emellanåt - kan vara av att bara gå till bussen, eller att halvligga på rygg i soffan.
  • Jag har haft ont i svanken och/eller gluteus maximus i perioder, mest på min vänstra sida, och jag tror att det beror på att jag lyfter Allie alldeles för mycket.
  • Jag har inte alls gått upp lika mycket i vikt. Vid samma vecka som jag hade gått upp 10 kg med Allie så hade jag nu bara gått upp 4,7 kg.
  • Jag har inte haft några känningar av foglossning över huvud taget. Peppar, peppar...
  • Googlar och läser i princip ingenting mer än det som står i gravidappen nu, med Allie läste jag ALLT, och HELA tiden. Märks att det är barn nr 2 ;)
  • Har inte fått någon hormonrand på magen (än).
  • Äter inga järntabletter (än).
Några likheter jag kan komma på:
  • Det är EN bebis i magen ;) och vi vet inte heller den här gången könet.
  • Min Tuba Aperta (öppen örontrumpet) är tillbaka mycket oftare än annars, och ja, jag blir tokig på den även nu, till och från...
  • Jag får ett tryck/smärta vid högra ljumsken/äggstocken när jag är ute och går, inte alltid, men för det mesta. Stannar man till en kort stund så går det över.
  • Har haft ett rejält sendrag i (utsida) vad en natt, som var riktigt svårt att bli av med. det resulterade i "träningsvärk" 2 dagar efter.
  • Från början kände jag inte alls sug efter sötsaker, liksom i början med Allie, det gör jag tyvärr nu igen, haha. Jag har haft ett ökat sug av äpple den här gången också, och frukt i allmänhet - det känns desto bättre ;)
  • Har sammandragningar nån gång ibland, då magen blir hård som en fotboll.
Även fast det på något sätt känns ännu mindre verkligt den här gången (vardagen bara rusar på) så känns det såklart helt fantastiskt att vi ska bli en till i familjen <3 och jag är verkligen tacksam över att få bli mamma igen! Nu blir det förhoppningsvis uppdateringar från mig framöver igen :)
 
Det här är en bild från utstllningen "Waldersten All Over" som jag tog på Fotografiska,
tyckte att den kunde vara lite passande till inlägget ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback