Förskolan en måndagsmorgon

Numera är ju Allie hemma med oss på fredagar, i och med att jag är hemma med Agnes. Vi har valt att ha henne på förskolan de 24 timmar (6 h per dag 4 dagar i veckan) som hon får vara där, nu från början, och det är jag som lämnar och hämtar henne varje dag. Allie älskar att leka med sina kompisar på förskolan och tjatar om det i princip varje dag, till och med direkt efter hon kommer hem från förskolan. En anledning är också att jag ibland sover om dagarna hemma för att ta igen den missade sömnen som blir under nätterna när Agnes ska äta och/eller bara vara vaken. För det mesta sover Agens ändå rätt bra om nätterna och vaknar var tredje timme för att äta, ungefär. Ibland är en utav de där uppvaknandena dock ett tillfälle som hon vill vara vaken 1-1,5 timme, vilket såklart gör att jag blir ännu tröttare under dagen. Vissa nätter, när jag är riktigt trött också, har Agnes vaknat och ätit och sen har vi båda somnat i vår säng (annars sover hon i sin egen). Då har jag vaknat igen efter ungefär en timme och lyft över Agnes till hennes säng, somnat om och sen har hon vaknat igen efter ungefär en timme - nätter som pågått så natten igenom är ju inte heller de bästa för en pigg mamma om man säger så ;)
 
Måndagarnas lämningar är alltid svårare än de andra dagarna, trots att hon upprepade gånger under helgen sagt att hon vill leka med sina kompisar. I morse var en typisk sådan jobbig morgon. Hemma är hon trött och gnällig, vill inte äta särskilt mycket till frukost, blir tokig (skriker och tokgrinar) när jag försöker borsta och sätta upp håret på henne (inget ovanligt iofs), vägrar borsta tänderna, vill hinna leka och titta på paddan innan förskolan och blir ännu argare när hon inte får. Sen när vi väl fått på oss kläderna och går iväg så skriker även Agnes i vagnen. Perfekt, då kommer inte hon att somna/sluta skrika förrän vi har lämnat av Allie (pga stillastående vagn). Väl framme på förskolan vill inte Allie att jag ska gå därifrån, hon blir jätteledsen igen och säger att hon är blyg. Jag och fröknar försöker locka henne med olika saker men hon "vill ingenting" som hon själv uttrycker det. Lämnar henne sedan i tårar... Lilla lilla vännen, jag är så ledsen för det! Gick hemåt med dåligt samvete och en skrikande bebis och funderade på varför jag över huvud taget lämnade henne på förskolan (jo, för att hon vill leka med sina kompisar). Oj vad jag ska krama henne sen när jag hämtar henne!
 
Fick ett sms från förskolan efter ett tag - hon var glad och hade börjat leka bara en liten stund efter att jag gick. Verkligen guld värt när de skickar såna sms!
 
Mamma älskar dig! <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback