Agnes, den första månaden

Första veckorna Agnes var hos oss kändes det som att det var något nytt, men efter en sisådär 3 veckor så kändes det som om hon funnits betydligt längre än så. Nu när vi kommit in i vardagen och allt bara flyter på, med mornarna som vi spenderar hemma med Allie innan vi lämnar henne på förskolan, dagarna som vi sedan allt som oftast spenderar med någon promenad (än har de inte blivit jättelånga) och flertalet besök i centrum, bland annat på BVC, innan det är dags att hämta hem Allie igen :)
 
Som jag skrev i förra inlägget så var Agnes 50 cm lång och vägde 3672 gram när hon föddes. Under hennes första vecka hann vi med ett åter-/läkarbesök på sjukhuset, hörseltest och ett hembesök av vår BVC-sköterska (samma som vi haft med Allie). Läkarbesöket och hörseltestet gick helt utan anmärkningar. Under hembesöket från BVC så gick hon igenom en hel del bra-att-veta-saker, gav oss en flaska D-vitamin och vägde Agnes. Hon hade då gått upp till 3850 gram.
 
4 dagar gammal <3
 
En vecka senare var det dags för 2 veckors-besöket på BVC. Agnes fick då vägas och mätas, och hon hade växt på sig en hel del tycker jag (inte konstigt egentligen, med tanke på hur mycket mjölk jag producerade). Hon var 54 cm lång och vägde då 4140 gram. Agnes hade även fått torsk på tungan några dagar tidigare, så det pratade vi om. Jag var mest orolig för att det skulle gå över till mina bröst, då Agnes inte verkade påverkad av det, men vi klarade oss ifrån det och torsken gick över av sig själv (trodde jag, den kom dock tillbaka efter några dagar). Vår sköterska berättade även under besöket att hon skulle sluta på vårt BVC, vilket kändes väldigt synd, då hon har varit jättebra. Så nästa gång kommer vi att komma till en ny sköterska som tar över hennes plats.
 
När Agnes var ungefär 2,5-3 veckor kom hennes första framsteg som vi kunnat märka av. Hon började nu att fixera blicken. Efter bara några dagar märkte man att hon var mycket mer med när vi pratade och lekte med henne :) Hon har nu även börjat lyfta huvudet mer och mer - dock mest när hon ligger på någon utav oss, på golvet är hon mest intresserad av att vrida det så att hon ligger på kinden än så länge ;)
 
Nackträning vid 10 dagars ålder :)
 
När hon närmade sig en månad var jag tvungen att googla hur mycket bebisar sover, då jag tyckte att Agnes sov i princip hela tiden. Som jag hade för mig med Allie så var det bara kanske 2 veckor som de sov mest hela tiden, men när jag googlade det så sover de flesta bebisar "mest hela tiden" betydligt längre än så. När jag började räkna på hur länge hon faktiskt var vaken per dag så stämde det ju rätt bra med vad det stod ändå ;)
 
Vi introducerade nappen här hemma när Agnes var ungefär en vecka gammal. Hon ville inte alls ta den från början, men det har gått bättre och bättre under veckorna som gått nu och nu har hon den ibland när hon är missnöjd. Skönt ändå tycker jag att ha den och kunna lugna ner henne. En dag innan hon hade börjat ta den, vi var ute på promenad och jag hade glömt selet hemma, så vaknade hon när jag var som längst bort hemifrån och började skrika. Det slutade med att jag fick gå och bära henne på ena armen, och dra vagnen i den andra, större delen av vägen hem - det var tungt kan jag säga! Nu nöjer hon sig oftast rätt bra i vagnen om hon är lite missnöjd, bara hon får nappen.
 
Agnes med tuppkammen ;)
 
Två dagar efter Agnes månadsdag var det dags för Läkar- och BVC-besök igen. Läkaren (och även läkarstudenten som var med) undersökte henne och det var utan anmärkningar även den här gången. Som vanligt fick vi även väga och mäta henne igen. Nu hade hon växt 2 cm till och gått upp till hela 4810 gram - redan snart 5 kg alltså! När vi skulle iväg därifrån träffade jag på en av mammorna från BVC-gruppen med Allie, hon var också där med sin halvmånaders-bebis för läkarbesök :)
 
1 månad gammal - älskade lillskrutt <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback