En sjuk adventshelg - Lördag

I lördags vaknade jag fortfarande sjuk - snorig, hostig och slut i kroppen. Efter frukost och lite bus blev det i alla fall lussebullsbak som planerat, men julmarknaden fick vänta. Neo hjälpte mig att sno i ihop lussebullsdegen, som var precis densamma som förra året. Sen fick den stå och jäsa medan vi lagade en ny omgång tomtegröt. Jag hade däremot köpt ett annat märke på grötriset än vad jag brukar göra, och instruktionerna verkade väldigt annorlunda. Det kändes jättekonstigt, så jag följde det bara till hälften :P Men efter lite mer mjölk äv vad jag brukar ha, så blev det i alla fall gröt av det hela :) Skulle dock kunnat haft ännu mer mjölk i, men nu får man hälla i lite extra mjölk när man värmer den istället.
 
Vi hade vårt röda Yankee Candle "Christmas Memories" tänt hela dagen, och det luktade helt underbart. Glad att A ville köpa det! Han som inte är så mycket för julsaker som jag är, föreslog att vi skulle köpa det - och jag var inte sen att hänga med, även om jag nog tycker att det är liite för dyrt egentligen...
 
Efter vi ätit tomtegrötslunch fortsatte vi med bakandet. Eller jag fortsatte, Neo ville inte vara med nå mer, utan var istället helt uppslukad av sitt Briotåg ;) Jag delade degen i tre olika delar för att göra lite olika typer av lussebullar. De första jag gjorde var helt vanliga "snurrade" lussebullar med russin i, den andra sorten fyllde jag med fyllningen till Leilas kardemummanyten och den tredje sorten blev med mandelmassafyllning.
 
Recept ur boken MUSKELMAT.
 
Den första omgången bullar på jäsning...
 
Efter att jag rullat ihop bullarna ovan och lagt den på jäsning, gick jag in på omgång nummer två, alltså de med kardemummafyllning. Men klantig som jag var råkade jag lägga ihop degarna med fyllning lite fel, så de bullarna blev inte särskilt fina, såg mer ut som en treåring gjort dom... :/ Sen var det dags att grädda omgång nummer ett. Och vi kan säga såhär - efter bilden ovan knäppte jag inga fler kort på mina bullar - när de kom ut ur ugnen såg de ut som att de blivit bombade! Jag förstår verkligen inte varför, för det var exakt samma recept som förra året, den enda skillnaden jag vet är att vi använde ett annat märke på kvargen... Måste ju ha varit antingen den, eller sättet jag arbetade ihop degen på... Någon som har en idé?
 
Omgång nummer två åkte, med besvikelse i rörelserna, in i ugnen medan jag fortsatte med omgång nummer tre, de med mandelmassa i. De var väldigt enkla att göra, då jag kavlade ut degen till en fyrkantig platta och bredde ut mandelmassafyllningen på den. Sen rullade jag ihop den och skar skivor av rullen. Skivorna la jag sedan i bullformar, ni vet de HÄR med tomtar på som jag beställde tidigare. Det var nog räddningen för de här bullarna.
 
Omgång nummer två såg ut som en katastrof de med, när de kom ut från ugnen, men de gjode de ju redan innan också (ingen var förvånad). A kom och skrattade åt mig, och jag halvt skrattade, halvt grät för att jag misslyckats så grovt. A tog en bild på dem men jag förbjöd honom att lägga ut den på instagram...
 
Vill ni veta hur det gick med omgång nummer tre? Jo, tack vare att de låg i bullformar kunde de inte riktigt "ramla" ut och se sönderbombade ut och såg faktiskt helt okej ut när de kom ut från ugnen. De blir väl de som vi kommer att bjuda på, smakade gott och såg helt okej ut! Men jag kan för övrigt säga att sen när vi provsmakade alla så var omgång nummer två de helt klart bästa - sååå goda! SÅ det var ju tur att de inte var äckliga också... Haha.
 
Efter allt misslyckande med bakningen hämtade A och N in granen medan jag tog fram allt pynt, så satte vi ihop den och klädde på den alla dess "plagg" ;) Neo tyckte att dte var så kul att hjälpa till och höll med om att den blev så fin. Och jag tycker verkligen att mina, okej våra, nya Elsa Beskow-kulor gjorde sig bra i granen :)
 
Det är ju dock lite synd att den inte har en snyggare fot... Men det kanske vi får åtgärda nån gång!
 
På kvällen blev det lasagne till middag - och gud så gott det var! Min A han är duktig han :) På söndagen sedan väntade julmarknaden ute vid Tyresö Slott.
 
Fortsättning följer...
 

Kommentarer
Sarah - Mamma till Julia ❤ säger:

Det är ju dom fula bullarna en instagrammar! HUMOR kallas det ;)

Svar: Nej inte när man är så less och allting bara går åt helvete, plus att man är sjuk ;P
Helbraflinga

2014-12-01 | 18:51:06
Bloggadress: http://sarahclasson.blogg.se
Cissi säger:

Hoppas du mår bättre idag!

Sv känns skönt att få ett svar varför hon varit så dåligt, även om substituten inte är det godaste...

2014-12-02 | 11:05:19
Bloggadress: http://nastanperfekt.blogg.se
Hanna Karlsson säger:

Krya på dig. Trist med bullarna men det var bra att de blev goda i alla fall.

Svar: Tack så mycket! Ja det var ju en liten tröst i alla fall.. :)
Helbraflinga

2014-12-02 | 16:57:02
Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
Me & My Baby Dolls säger:

Jag blev då iag sugen på bullar nu! :-P

Svar: Haha ja, sugen blir man ju i alla fall, även om det inte gick så bra för mig ;)
Helbraflinga

2014-12-03 | 19:51:59
Bloggadress: http://gravatar.com/mybabydolls

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback